אַגְמׇא
אַגְמׇא

מאמרים Iconמה אפשר לעשות כדי שמסמכי מדיניות לא יישארו על המדף?

מיזם הטמעת המדיניות לניהול נגר עירוני כמקרה בוחן

שליחת משוב PDF להורדה
זמן קריאה: 7 דקות
מאת: ברק קסטרו
ניהול נגר עירוני הוא אתגר הולך וגובר בעולם התכנון המודרני, במיוחד לנוכח ריבוי הצפות, שינויי אקלים והתפתחות עירונית מואצת. כדי לתת לכך מענה מנהל התכנון פיתח מדיניות חדשנית ומקיפה לניהול נגר עירוני, בשיתוף משרד החקלאות וביטחון המזון, רשות המים וגופים נוספים שמטרתה לשלב בין פתרונות הנדסיים, סביבתיים וחברתיים. לאור ניסיון העבר, נוכחנו לדעת שתהליך ההטמעה של מסמכי מדיניות הוא קריטי בהפיכת המסמך מידע תיאורטי על המדף למציאות שמיושמת בשטח. עם התובנה הזו, יצא לדרך בשנת 2021 תהליך הטמעה של המדיניות לניהול נגר עירוני. מיזם ההטמעה הוא פרי שיתוף פעולה ייחודי בין מנהל התכנון, משרד החקלאות ובטחון המזון ואגמא. שילוב הכוחות של שלושת הגופים מבוסס על ראייה משותפת לגבי החשיבות של ניהול הנגר העירוני והצורך ליצירת שינוי מהותי בתהליכי התכנון העירוניים. שיתוף הפעולה הניב תהליך הטמעה סדור ששם דגש לא רק על מדיניות תאורטית, אלא גם על יישום בשטח.

אסטרטגיית השינוי: גישה אינטגרטיבית ודינמית

אסטרטגיית השינוי התבססה על שלושה רכיבים מרכזיים – מדיניות, סטטוטוריקה והטמעה – כאשר העבודה עליהם נעשתה במקביל ובסנכרון. כל רכיב מזין ומושפע מהרכיבים האחרים: המדיניות מספקת את הבסיס הרעיוני והאסטרטגי, הסטטוטוריקה מעגנת אותו בחוק התכנון והבנייה ומחייבת כל תכנית לפעול בהתאם, וההטמעה מביאה את המדיניות לפעולה בשטח. התהליך המשולב והדינמי הזה הבטיח שכל שינוי מבוצע בצורה אינטגרטיבית, ומאפשר גמישות והתאמה לצרכים שעולים מהשטח. מסמך המדיניות לניהול נגר עירוני של מנהל התכנון נבנה כבסיס לפתרון הוליסטי המשלב כלים שונים. בין היתר פותחו נתונים הידרולוגיים אחידים, הנחיות מקצועיות לחישוב נפחי נגר, "מחשבון" ייעודי, ו"ארגז כלים" הכולל פתרונות נופיים, תכנוניים והנדסיים. מסמך המדיניות אומץ על ידי המועצה הארצית באפריל 2021 ובקיץ 2023 עבר כתיקון 8 לתמ"א 1. השינוי כלל עדכון סטטוטורי של תמ"א 1 והכנסת הנחיות ברורות ומחייבות, שעיקרן לקיחת אחריות - כלומר, על כל תכנית מפורטת המוסיפה בינוי, לתת מענה הולם לניהול לנגר במסגרת התכנית. פתיחות להערות ומשוב מהקהילה המקצועית במהלך הדרך היוו מרכיב חשוב בהצלחת המהלך. בנושאי המדיניות והסטטוטריקה ניתן להעמיק ולהרחיב באתר מינהל התכנון: https://www.gov.il/he/pages/policy_doc_runoff ובאתר אגמא למדיניות ניהול נגר עירוני https://runoff.agma.org.il/

תהליך ההטמעה - להפוך רעיון למציאות

הטמעה היא תהליך שבו מדיניות – אוסף רעיונות, כללים, כלים והגדרות – מתורגמת לתוכנית פעולה מעשית המיושמת בשטח. מדובר בהתאמת המדיניות לצרכים המעשיים של אנשי המקצוע תוך שימוש בכלים תכנוניים, באופן שמנגיש ומפשט את המידע, כך שיהפוך לחלק אינטגרלי מהמערכת הקיימת. המשמעות היא לא רק לנסח מדיניות חכמה ורלוונטית, אלא גם לתכנן ולהוציא לפועל אסטרטגיית הטמעה שתאפשר לאנשי המקצוע להבין, לאמץ וליישם אותה. המעבר מכתיבת מדיניות ליישום אינו תהליך אוטומטי. שלב ההטמעה הוא חיוני ליצירת דרך חלקה בין הרעיון לתוצאה, והוא מצריך תכנון מדוקדק והתאמה לשטח. כדי שההטמעה תהיה אפקטיבית, יש להבין את נקודת המבט של המיישם: כיצד הוא עובד, מה הוא צריך, וכיצד ניתן ללוות אותו בתהליך השינוי. במקרה זה, מדובר במגוון קהלי יעד בעלי צרכים שונים, שכל אחד מהם פוגש את המידע בדרך ייחודית ונדרש להשתמש בו בהקשר שונה. החוכמה היא לא רק להעביר ידע, אלא לבנות תהליך מותאם שמייצר שינוי אמיתי בשטח, תוך פיתוח כלים ותמיכה שמאפשרים לכל קהל יעד לממש את המדיניות הלכה למעשה.

מהלך ההטמעה: תשתיות, למידה ודינאמיות

בתחילת תהליך ההטמעה, הוקם צוות משותף של מנהל התכנון, משרד החקלאות וביטחון המזון ואגמא, שפעל לאורך כל המיזם. הצוות עסק בעיקר בהובלת התהליך תוך קיום חשיבה משותפת, למידה שוטפת מכל פעילות והערכה מתמדת של ההתקדמות. נערכה תכנית עבודה תלת שנתית, הוגדרו מטרות ההטמעה המרכזיות וזוהו קהלי היעד השונים, תוך התאמה לצרכים הייחודיים של כל קבוצה. העבודה המשותפת אפשרה דיוקים ושיפורים בזמן אמת, כך שהמדיניות יושמה בצורה יעילה בהתאם לצרכים שעלו מהשטח. שותפות זו, שהתבססה על שילוב של ידע מקצועי, משאבים ונקודות מבט מגוונות, הייתה המפתח להצלחה ולהפיכת המדיניות לכלי עבודה מעשי ואפקטיבי. 1. פיתוח תשתיות למידה בשלב הראשון, הושם דגש על יצירת תשתיות למידה נגישות ומקצועיות, שמאפשרות למידה עצמאית לכל המעוניינים. פותח אתר ייעודי לניהול נגר עירוני, הוקלטו סרטוני הדרכה, נכתבו מקרי בוחן מקצועיים, והוכנה לומדה אינטראקטיבית. בנוסף, פותחו ע"י הצוות המקצועי ימי עיון וסדנאות ברמות שונות לקהלים שונים. מטרת שלב זה הייתה לאפשר לכל איש מקצוע ללמוד בקצב ובאופן שמתאים לו, ללא תלות באנשי מקצוע. 2. חשיפה לקהל המקצועי שלב זה, התמקדנו בהגעה יזומה לקהל היעד המרכזי שהגדרנו, שכלל הידרולוגים, מהנדסים, מתכננים, אדריכלי נוף ואנשי מקצוע נוספים. ערכנו מגוון פעילויות, כולל ימי עיון, וובינרים, סדנאות וסיורים מקצועיים וגם השתתפנו בכנסים מקצועיים ובוועידות. הפעילויות הביאו לחשיפה משמעותית – מעל 2,000 אנשי מקצוע השתתפו בפעילויות הפיזיות, ומעל 4,000 צפיות נרשמו בסרטוני הדרכה ובוובינרים. המטרה הייתה לא רק לחשוף את המדיניות אלא להטמיע אותה בקרב קהלים מקצועיים. 3. התמקדות בקהלים אסטרטגיים ממוקדים בהתאם לצרכים שעלו מהשטח, תוכננו מפגשי עומק ספציפיים עבור איגודים מקצועיים, הידרולוגים וקבוצות ממוקדות נוספות. נושאים מרכזיים כללו ניהול נגר באזורי תעשייה ותשתיות, לצד עבודה עם רשויות מקומיות ורשויות ניקוז ונחלים. מפגשי עומק אלו אפשרו לאנשי מקצוע להתמודד עם סוגיות מורכבות ולהבין כיצד המדיניות משתלבת בפרויקטים ספציפיים. התאמת המפגשים לצרכים המדויקים של המשתתפים הובילה למעורבות רבה יותר ותרמה להצלחת ההטמעה. 4. מענה מותאם לרשויות מקומיות אחת המטרות האסטרטגיות הייתה להגיע לרשויות מקומיות וליצור עבורן פתרונות מותאמים. ערכנו סדנאות וסיורים שהתמקדו בצרכים הייחודיים של כל רשות, כמו סדנה שהתקיימה בשיתוף עם עיריית חריש ורשות ניקוז ונחלים שרון. לצד זאת, נבחרה פלטפורמת הוובינרים כמענה רחב המגיע לקהל מקצועי מכל הארץ. התוצאה הייתה הבנה מעמיקה יותר של המדיניות והתאמתה לצרכים המגוונים בשטח. 5. התאמות דינאמיות לצרכים משתנים במהלך הפעילות, הקשבנו לצרכים שעלו מאנשי המקצוע וביצענו התאמות בזמן אמת. דוגמאות לכך כוללות העמקת העיסוק בניהול נגר באזורי תעשייה ותשתיות, קיום הכשרות לוועדות מחוזיות, וסדנאות ספציפיות לרשויות ניקוז ונחלים. היכולת להגיב לצרכים המשתנים בזמן אמת, תוך עדכון תכני הפעילויות, חיזקה את אפקטיביות ההטמעה.

הערכה מבוססת נתונים: הבטחת שיפור מתמיד

הערכה מעצבת תהליך ההטמעה לווה בהערכה מעצבת, שכללה איסוף נתונים ומשובים מכל פעילות לאורך הדרך. הנתונים וההערות נבחנו והובילו לשינויים ושיפורים בטכניקות ההטמעה ואפשרו התאמה מדויקת יותר לצרכי הקהל. הגישה המותאמת הוכיחה עצמה כחיונית להצלחה בתהליך ההטמעה. הערכה מסכמת בהמשך, הושם דגש על הערכה מסכמת כדי לבחון את האימפקט של תהליך ההטמעה. שאלונים רחבי היקף וראיונות עומק סיפקו תובנות לגבי יישום המדיניות, הקשיים והפערים הקיימים בשטח.

הנתונים מדברים: הצלחות ואתגרים מתוך הליך ההערכה המסכמת

היכרות עם המדיניות מתוך המשיבים שלמדו את המדיניות אופן מסודר (90/163), 72% דיווחו על הכרות עמוקה או טובה. הנתון ממחיש את ההשפעה של תכניות ההכשרה, אך גם מצביע על הצורך להרחיב את החשיפה לקהלים נוספים. "כיצד תתאר/י את מידת ההיכרות שלך עם המדיניות לניהול נגר עירוני?" שילוב הידרולוג בתחילת התכנון 64%  מהמשיבים דיווחו על שילוב הידרולוג בתחילת תהליך התכנון. מדובר בשינוי משמעותי שהפך את ניהול הנגר והניקוז לחלק משגרת העבודה כבר בשלבים המוקדמים של התכנון. "באיזו מידה עשית שימוש בכל אחד מהעקרונות הבאים של המדיניות לניהול נגר עירוני בשנה האחרונה? (שילוב הידרולוג בתחילת הליך התכנון)" שימוש במחשבון לניהול נגר 75% מהמשיבים השתמשו במחשבון לניהול נגר או דרשו זאת מיועצים. נתון זה מעיד על קבלת הכלי כחלק מהותי בעבודת התכנון וכן הכרות ברורה עם המדיניות של מנהל התכנון שכן "המחשבון" זה השם השני שלה. "האם השתמשת במחשבון לניהול נגר בעבודתך בשנה האחרונה? (90)" למרות הישגים מרשימים – כמו גידול בהיכרות עם המדיניות ושימוש נרחב במחשבון הנגר – עדיין קיימים פערים, הן בהגעה לכל קהלי היעד והן ביישום המדיניות. הפערים האלו ממחישים את הצורך בהמשכיות: כדי להטמיע מדיניות באופן מלא, יש להקשיב לצרכים מהשטח, לנתח משובים ולהגיב באמצעות שיפורים והתאמות בזמן אמת.

סיכום: הטמעה היא תהליך דינמי ומתמשך

תהליך ההטמעה של המדיניות לניהול נגר עירוני הוכיח כי הטמעה אינה פרויקט חד-פעמי אלא תהליך מתמשך ודינמי. התהליך דורש אסטרטגיה מותאמת לקהלי היעד, הכוללת חשיפה חוזרת בדרכים מגוונות, כגון סדנאות, וובינרים וסיורים, כדי להבטיח שהמדיניות תהפוך לחלק אינטגרלי משגרת העבודה של אנשי המקצוע. הניסיון מלמד כי בכדי ליישם מדיניות ולהעביר הנחיות ברמה ארצית לרמה המקומית, יש צורך בתהליך הטמעה אפקטיבי. החזון המשותף של מנהל התכנון ומשרד החקלאות בשיתוף אגמא, מוכיח כי גישה דינמית ומותאמת יכולה לייצר שינוי משמעותי בתחום ניהול הנגר העירוני ולתרום לתכנון עירוני איכותי יותר. השותפים ימשיכו לפעול לגישור על הפערים ולהפיכת המדיניות לכלי עבודה שמייצר שינוי אמיתי בשטח.   סייעה בכתיבת המאמר: רחלי קולסקי, מנהלת אגף קרקע, מים ומוסדות ציבור לאומיים במינהל התכנון    

מצאנו מקרי בוחן

מתקן ויסות דינמי בצומת סומך

מתקן ויסות סומך הוקם בשנת 2015 על מנת לצמצם נזקי הצפות באירועים נדירים (בהסתברות של 1%), בעיקר בקריית אתא. למתקן סגר ויסות דינמי, המאפשר לרשות ניקוז ונחלים קישון לווסת את הזרימות למורד. לאחרונה (2022) אושרה תוכנית מפעל ניקוז למתקן, המסדירה את רצועת הנחל ואת פשט ההצפה באופן סטטוטורי. אחד השימושים המותרים בתוכנית הוא הצפת השטח בהתאם לצרכים התפעוליים של רשות הניקוז, בכפוף לפיצויים לחקלאים שיוגדרו בדו"ח שמאי.

ויסות והשהייה איגום ניהול שותפויות
תכנון שכונה עם פארק נחל ברכסים

תוכנית בניין-עיר עבור שכונה ברכסים שבה זורם קטע נחל ציפורי. התוכנית כוללת תשתית תכנונית לשמירה על האיכויות של הנחל לטובת הציבור ובריאות המערכת האקולוגית. תכנון השכונה נעשה במקביל לבניית התוכנית האגנית לשיקום נחל ציפורי. במהלך התכנון נרקמו שיתופי פעולה מקצועיים, והודות להם התאפשר לתכנן בצורה מיטבית את ניהול הנגר העילי בשכונה ופארק לפיתוח התיירות באזור.

נחל איתן עיצוב נוף מבוסס טבע פארק ציבורי
מדע אזרחי וניטור נחלים בנחל עין זהב

פרויקט ההדגמה לשיקום נחל עין זהב הוא פרויקט של שיקום נחל בסביבה עירונית הנערך בשיתוף פעולה עם המכללה האקדמית תל-חי. כחלק משיתוף הפעולה תושבים מקריית שמונה והאזור למדו בקורס מדע אזרחי שהועבר על ידי חוקרים במכללה ולקחו חלק פעיל בתוכנית הניטור של הנחל. דגימות מי הנחל נאספו על ידי חוקרים, סטודנטים ומתנדבים והועברו לניתוח ההרכב הכימי במעבדת מחקר במכללה האקדמית תל-חי. כך, נוסף על מתן מענה לסוגיית הניטור ארוך הטווח והוזלה אפשרית של עלויותיו, נוצרה גם שותפות בין האקדמיה לבין הקהילה, אשר מהווה את הבסיס לקיום מחקרים עתידיים בתחומים מגוונים.

שיתוף ציבור חינוך וקהילה איכות מים
ויסות נגר במעלה הישוב דבורייה

המקרה מתאר תכנון של שלושה פרויקטים המבוצעים בשטחים פתוחים וביער קק"ל בין שני יישובים במעלה (עין מאהל) ובמורד (דבורייה), שמטרתם להפחית ולווסת את הנגר המגיע ליישוב דבורייה באירועים שכיחים ולהפחית ככל האפשר את סכנת ההצפות ביישוב. התכנון כולל פרויקט במעלה הרכס, במרכז הרכס (יער מורדות נצרת) ובמורדו, בפאתי היישוב דבורייה.

איגום ניהול שותפויות ויסות והשהייה
בחירת ושילוב צוותי תכנון בשיקום נחל עין זהב

פרויקט ההדגמה לשיקום נחל עין זהב עוסק בשיקום נחל בסביבה עירונית. תהליך בחירת צוות התכנון בפרויקט זה מדגיש את החשיבות שיש לעירוב כל גורמי ההשפעה במינוי חברי הצוות ושילובם בפרויקט. במסגרת התהליך התקיימו מספר מפגשי למידה של צוות התכנון עם רשות הניקוז ועיריית קריית שמונה לצורך שיתוף הידע הקיים, שכבר נצבר בעבר, עם צוות התכנון הנבחר. מתוך מפגשי הלמידה נוצרה הבנה מעמיקה של חזון הפרויקט וצרכיו היחודיים בקרב המתכננים וגובשה תפיסה משותפת של מרחב הפרויקט וצרכיו.

ניהול שותפויות
חיבור מחדש בין מניפת נחל רחם המתועלת למלחת עברונה

ההחלטה להקים את נמל התעופה רמון על מניפת הסחף הפעילה של נחל רחם הצריכה לספק תוכנית להגנה על הנמל מפני שיטפונות וסחף. בהתאם לתוכנית ההגנה, הנגר הזורם במניפה הוסט לתעלה מרכזית. הסטת הנגר הביאה לניתוק של חלקים נרחבים ממלחת עברונה (שמורת טבע בעלת ערכיות אקולוגית גבוהה, שניזוקה קשות באירוע דליפת הנפט מצינור קצא"א בשנת 2014) ממקור המים העיקרי שלה – נחל רחם. כדי להבטיח אספקת מים למלחה חברו רשות ניקוז ונחלים ערבה ורשות הטבע והגנים להגשת תוכנית מפעל ניקוז משותפת להסטת חלק מזרימת המים בחזרה למלחה.

שיקום בית גידול
מאגר הגל הגואה בראשון לציון

הסכנה להצפה גדולה ולתדירות גבוהה של הצפות בנס ציונה הלכה וגברה בעקבות תנופת הפיתוח האדירה בשכונות המזרחיות של ראשון לציון. שכונות אלו יוצרות עומס על מערכת הניקוז של נס ציונה. מאגר הגל הגואה בראשון לציון הוא אחד מבין סדרה של ארבעה מאגרים שתוכננו להגן על העיר מפני הצפות ולהכתיב סדר יום חדש באזור – ערים במעלה מנהלות את הנגר בשטחן. מקרה הבוחן מתאר את השלמת שלב א' בתוכנית מאגר הוויסות, יותר מעשור לאחר שאושרו תוכניות המאגר. ביוזמה ובניהול של עיריית נס ציונה עם רשות ניקוז שורק לכיש הושגו הסכמות עם עיריית ראשון לציון ומימון לפתרון חלקי. יעילותו של שלב א' של המאגר הוכחה באופן מיידי והשלמת התוכנית נחשבת לפרויקט בעל חשיבות לאומית.

איגום הסדרת תשתיות ויסות והשהייה
תמיכות ישירות לעידוד חקלאות סביבתית

כחלק מפרויקט שיקום נחל ציפורי פותח כלי כלכלי וניהולי לתמיכה ישירה בפעולות חקלאיות תומכות סביבה בשטחים הסמוכים לנחל. במסגרת הכלי מוצע סל פעולות לביצוע על ידי החקלאים בליווי וייעוץ של צוותי הפרויקט. הפעולות מסובסדות על ידי רשות ניקוז ונחלים קישון דרך חתימת הסכם משותף לכמה שנים עם החקלאים.

חקלאות
תמ״ל/1001 - תל השומר מרכז

ויסות והשהייה הסדרת תשתיות
בריכת בקלאש בחורשת בויאר בתל אביב

פיתוח נופי ויסות והשהייה פארק ציבורי
מאגר תת קרקעי מתחת למעונות סטודנטים במבנה HIT חולון

ויסות והשהייה איגום
אלמנטים לניהול נגר בפרדס חנה- כרכור

ויסות והשהייה הסדרת תשתיות
פארק הרצליה – בריכת הבאסה

שיקום בית גידול ויסות והשהייה איגום פארק ציבורי
קמפוס WIX תל אביב

מתחם Blue וצומת הרחובות יוניצ'מן- 2040 שבצפון תל אביב סבלו מהצפות חוזרות ונשנות, שגרמו להצפות בצומת ואף להצפת מרתפי החניה במתחם. בשנים 2017-2018 קודמה תכנית להקמת מבני משרדים בחלקו המזרחי של המתחם. עיריית תל אביב יפו הבינה את משמעות היעדר ניהול הנגר במגרש, והשפעתו על האזור שכבר סבל מהצפות. עם קבלת הבקשה להיתר, יחידת התיעול בעיריית תל אביב יפו זיהתה את ההזדמנות, וכגורם סטטוטרי פנתה ליזם והמליצה לו לייצר מענה הוליסטי לניהול הנגר במתחם במסגרת היתר הבנייה, הן בשטח הפרטי והן בשטח הציבורי. נחישות העירייה ונכונות היזם לשתף פעולה היו הכרחיים לקידום הפרויקט, מאחר והליך התכנון בוצע בסוף שנת 2022, לפני כניסתו לתוקף של תיקון 8 לתמ"א 1, לא היתה חובה סטטוטורית לבניית תכנית לניהול נגר.

פיתוח נופי ויסות והשהייה איגום
שיקום אגני אינטגרטיבי באגן האמשר

תהליך שיקום בראייה אגנית ובקנה מידה גדול של נהר ששימש בעבר כתעלה להובלת שפכים. במסגרת התהליך הוקמה מנהלת משותפת של בעלי העניין באגן ההיקוות לשם ייזום, הובלה ומימון תהליכי השיקום. השיקום נעשה בראייה מתכללת וכלל היבטים של שיקום מערכת המים הטבעית, תכנון עירוני, אדריכלות נוף ועוד. במסגרת הפעולות שבוצעו ניתן לזהות שימוש בפתרונות מבוססי טבע (NBS), אשר נותנים מענה גמיש בהתאם לעונות השנה ולשינויים הנלווים לחילופי העונות.

שיתוף ציבור שיקום בית גידול קהילה
שיקום והסדרת מקטע גדורה פיתולים

נחל גדורה מנקז את אזור הקריות וממלא תפקיד חשוב בניקוז ובניהול הנגר העילי באזור מפרץ חיפה. ברבות השנים הוקמו בסביבת ערוץ הנחל הזורם תשתיות רבות עבור מטרופולין חיפה. מקרה הבוחן מתאר את התוכנית להסדרה של הנחל בקטע גדורה פיתולים, הצמוד לאזור התעשייה של חיפה וקרית אתא. בשטח הותקנו רכיבים הנדסיים למניעת הצפות (קיר הגנה, קלאפות ושערים) והוכנה תוכנית לשיקום ולשימור נופי-אקולוגי (שמירה על הפיתולים של הנחל, מיתון גדות והקמת פארק לפנאי ונופש).

נחל איתן פארק ציבורי
מאגר ואגם ברוך בעמק יזרעאל

תיאור היסטורי של שינויים במבנה ובייעוד של מאגר מי שיטפונות בעמק יזרעאל בערוץ נחל קישון, סמוך לכפר ברוך. מאגר כפר ברוך נבנה ב-1953 עבור השקיה של שטחים חקלאיים. מאז ועד סוף שנות התשעים עבר המאגר שינויים הנדסיים, כולל חיבורו למפעל תשלובת הקישון. עקב השפעתו על המלחת קרקעות ומי התהום ועל מפלס מי התהום, יובש המאגר בסוף שנות התשעים. משנת 2006 פועל בחלק מהשטח של המאגר ההיסטורי מאגר צד של חברת מקורות. סביבת המאגר היא בית גידול למגוון של בעלי חיים וצמחים, ובעיקר לעופות מים. ב-2016 אושרה תוכנית האב לשיקום ולפתיחה של פארק אקולוגי ותיירותי-חינוכי בשטח, ולשיפור תפקוד המאגר כמווסת זרימה שיטפונית ומגן מפני הצפות במורד הקישון. ניהול העופות בשטח אגם ברוך נקבע במשותף עם משרד הבטחון לצורך שמירה על כללי בטיחות טיסה.

שיקום בית גידול חקלאות שיתוף ציבור נחל איתן
פתרונות אגירה וניהול מי גשמים ברוטרדם

שיקום טבעי של תעלת ניקוז בשטח פתוח עירוני בכרייסטצ'רץ'

חקלאות ידידותית למים בעיר לסטרשייר

שיקום בית גידול תוכנית ניטור ויסות והשהייה איכות מים מעלה נחל
פארק מורד נחל קישון בחיפה

תכנון ותהליך אישור ממושך לתוכנית פארק נחל בלב אזור תעשייתי, שיהיה חלק מפארק מטרופוליני. לאחר שנים של זיהום והזנחה, וכתוצאה ממאבק ציבורי ממושך אושרה תכנית פארק מורד נחל הקישון, תכנית מתאר מקומית מס' 304-0089318, המציעה הקמה של פארק בשלושת הק"מ האחרונים לפני מוצא הנחל לים – פנינה ירוקה בין שטחים המיועדים לתעשייה קלה למסחר ולשימושי עורף נמל (אחסנה לוגיסטית). הפארק יכיל אזורי פנאי ואזורים בהם ישוקם נוף המלחה שאפיין את האזור.

תיירות וטיילות פארק ציבורי נחל איתן שיקום בית גידול
הוצאה לאור של נהר בעיר יונקרס

הוצאה לאור של נחל עירוני שנקבר כמובל תת-קרקעי מתחת לעיר יונקרס במדינת ניו יורק, ארה"ב לפני עשורים. הפרויקט כלל הסרה של הכיסוי העירוני במקטעים, שיקום ערוץ הנחל והמערכת האקולוגית והפיכתו למרחב נגיש לציבור הכולל פארק.

תכנית ניהול נגר עירוני בקופנהגן

תוכנית לניהול נגר עירוני שפיתחה עיריית קופנהגן בעקבות אירוע גשם חריג שפקד את העיר. מטרת התוכנית היא לשפר את מערכת הניקוז העירונית בשימוש מופחת ככל האפשר בפתרונות ניקוז תת קרקעיים כך שגובה ההצפה המקסימלי ברחבי העיר באירוע של 1% לא יעלה על 10 ס"מ. אחד האמצעים המוצעים בתוכנית הוא שינוי בתכסית ובפתרונות הניקוז של שטחים פרטיים כדי להפחית מהעומס על מערכת הניקוז ובמקביל לשפר את המרחב הפתוח באופן נקודתי.

ניהול שותפויות ויסות והשהייה פיתוח נופי
סכר תנינים בחוף הכרמל

בחורף 1995 הוצפו באופן חריג כביש 2 ויישובי מרזבת הכבארה (בית חנניה, פאתי בנימינה ואור יהודה), לאחר שסכר נחל תנינים לא עמד בספיקות הגבוהות. הדבר עורר את הצורך בפתרון הנדסי שיתאים את תפקוד הסכר העתיק לצורכי הניקוז באזור. במסגרת חפירות בסביבת הסכר נתגלה מפעל מים מרשים, והוחלט על חידושו ועל עבודות להסדרת נחל תנינים. מרחב הנחל תוכנן בגישה אקו-הידרולוגית שהגנה על מאפייני השמורה. בשל חשיבותו ההיסטורית של מפעל המים חלק מהשיקולים בתכנון היו שיקולי שימור, שחזור והנגשה. כתוצאה מכך מפעל המים וטחנות הקמח הפכו לאתר ארכאולוגי פעיל הפתוח למבקרים בשמורת נחל תנינים.

תיירות וטיילות פארק ציבורי ויסות והשהייה מורד נחל
בריכות חורף במישור החוף

שימור, שיקום והקמה של בריכות חורף במישור החוף, מטעמים אקולוגיים, חברתיים וניקוזיים. במקרה מתוארות שלוש בריכות חורף: בריכת חורף מתחם הלוחמים – בריכה לשימור; בריכת חורף מכללת לוינסקי – בריכה לשיקום; בריכת לב השרון – בריכה אשר הוקמה יש מאין. העבודות כללו ביסוס של ההידרופריודה בבריכות, טיפול במינים פולשים ושיקום צמחי, העתקת בעלי חיים וטיפול מקדים במי הנגר המזינים את הבריכות.

פארק ציבורי חינוך וקהילה פיתוח נופי שיקום בית גידול תיירות וטיילות
קטע נחל עירון בעין שמר

מיזם תכנוני ניסיוני של מכון דש"א, המשלב תכנון אקו-הידרולוגי של נחל שיטפוני בעל זרימת בסיס איתנה במסגרת מפעל ניקוז של רשות ניקוז ונחלים שרון. הפרויקט החל כמפעל ניקוז במסגרת התוכנית להרחבת קיבוץ עין שמר. במסגרת התוכנית עלה הצורך להגדיל את כושר ההולכה של נחל עירון, במקביל לפיתוח רצועת הנחל לטיילות ופנאי. רשות ניקוז ונחלים שרון ומחזיקי השטח החקלאי הצמוד לנחל סיכמו על הרחבת רצועת הנחל על חשבון השטח החקלאי, כך שנוצר מרחב לשיקום תוואי הנחל והנגשתו לציבור.

חקלאות שיקום בית גידול
נווה גן צפון ופארק מטרופוליני ברמת השרון

תכנון של שכונה ופארק רחב ידיים צמוד הפועלים כמערכת אחת של ניקוז, הידרולוגיה ונוף (תוכנית מתאר מקומית רש/ 1010). בפארק שטח ציבורי לפנאי ונופש, שבו בריכה לוויסות ולהשהיה של מי הנגר משכונת המגורים ומהמרחב הפתוח. בחלקו הצפוני של הפארק נשמר מרחב אחו לח ובו בריכות חורף לצד שדות חקלאיים, שהם חלק מהמורשת הנופית של עיריית רמת השרון ומרכז הארץ. אחת מבריכות החורף היא בריכה מלאכותית שהוקמה כפיצוי סביבתי על גריעת בריכת חורף טבעית. התכנון בראייה אגנית ובגישה של פיתוח בעצימות נמוכה נבע ממיקום השכונה בשטח פארק מטרופוליני ברצועת רוחב ירוקה שמקשרת בין מוצא נחל הירקון והים התיכון ויש לה חשיבות גדולה לתושבים ולסביבה.

פארק ציבורי ויסות והשהייה פיתוח נופי
ויסות נגר באגן בתרים

בשנים 1997 ו-2002 התרחשו שני אירועי גשם עוצמתיים באגן נחל בתרים, אשר גרמו להצפות בפארק התעשייה עומר, בבית הספר התיכון מקיף עומר ובכביש 60. בעקבות כך הוחלט על שילובם של שני אמצעים למניעת הצפות באגן בתרים: מאגר צד בנפח של 300,000 מ"ק, המנקז שטח של 14 קמ"ר, ומערכות לקציר נגר במדרונות וביובלי אגן בתרים. המאגר ומערכות קציר הנגר הוקמו בשנים 2004–2011. עלות הפרויקט המשולב הייתה נמוכה מהעלות של שתי החלופות שהוצעו: בניית מעביר ומובל מים חדשים או הקמת מאגר צד גדול. התוכנית כולה גובשה, מומנה ובוצעה על ידי רשות ניקוז ונחלים שקמה בשור וקרן קיימת לישראל.

ניהול שותפויות ויסות והשהייה נחל אכזב
שיקום והסדרת מורד נהר הירדן

שיקום קטע מורד נהר הירדן בגישה אגנית משלבת בתהליך שמעורבים בו כל בעלי העניין – רשויות, תושבים וארגונים ירוקים. הפרויקט כולל פעולות בקשת רחבה של תחומים, מהסדרה של מקורות המים שזורמים בנהר ועד להפיכת חלקים ממנו לאתרי טבע מנוהלים. זאת במטרה להשיב משאב טבע איכותי לציבור, לשמור על המערכת האקולוגית בנהר ולמנוע הצפות ותחלואה שמקורה במזהמים.

ניהול שותפויות פיתוח נופי שיקום בית גידול נחל איתן תיירות וטיילות
נחל עין זהב בקריית שמונה

כחלק מתוכנית עיר הנחלים נעשו בשנת 2020 עבודות לשיקום נחל עין זהב. במסגרת השיקום נבנו שלוש בריכות השהיה וויסות, אפיק הנחל הורחב, גדות תעלות הבטון הוחלפו בגדות טבעיות ומובלי מים צרים הוחלפו בגשרים רחבים. פעולות אלו מבקשות להשיג שלוש מטרות עיקריות – מניעת הצפות בעיר, יצירת מסדרונות אקולוגיים והפיכת הנחל ממטרד למשאב עירוני.

פארק ציבורי השבת מים לטבע תיירות שיקום בית גידול
פארק ציפורים – אגמון חפר

בבריכות הדגים הנטושות של קיבוץ עין החורש התקיימה משך שנים מערכת אקולוגית עשירה של בית גידול ביצתי. בשנת 2017 הושלמה הסבת הבריכות לפארק ציפורים פתוח לציבור, כחלק מהמאמצים לשמר טבע נדיר במרכז הארץ ולפתח תיירות מקומית. הפארק מורכב מחמש בריכות בשטח כולל של כ-200 דונם וסביבן מערכת שבילים, נקודות תצפית ומסתור למבקרים, גשרים ופינות ישיבה. האגמון מוזן ממי שיטפונות של נחל אלכסנדר וממים מושבים בחודשי הקיץ, ויכול לשמש לפיכך משכן קבע לעופות ובעלי חיים אחרים ותחנת עצירה לאלפי ציפורים נודדות.

פארק ציבורי חינוך וקהילה שיקום בית גידול פיתוח נופי תיירות וטיילות
נחל שפירים בפארק אריאל שרון

תוכנית מפעל ניקוז משולבת עם תוכנית אקולוגית ונופית עבור חפירה ועיצוב של קטע נחל שפירים בתחום פארק אריאל שרון. התוכניות הן חלק מהקמת הפארק המטרופוליני ופרויקט מסילת הרכבת הרביעית בנתיבי איילון, ומשיגות ארבעה יעדים: שמירה על יציבות הנדסית של מדרון הר הפסולת; הסדרת שטח לוויסות זרימה שיטפונית של נחל איילון; בנייה של מערכת אקולוגית בנחל ושיקום סביבתו; פיתוח של אתרי טיילות, טבע, חינוך ופנאי. על מנת להשיג את היעדים שהוגדרו הפרויקט תוכנן בגישה אקו-הידרולוגית.

שיקום בית גידול פיתוח נופי נחל אכזב תיירות וטיילות
עינות רעף ליד תל קשיש

שיקום אקו הידרולוגי של קבוצת נביעות בהן בית גידול לח, שכוסו בעפר. לשיקום האתר קדם משא ומתן של רשות ניקוז ונחלים קישון עם חברת נתיבי ישראל בנוגע לאחריותה למימון השיקום ועם החקלאי המעבד את הקרקעות הפרטיות שבהן נמצא המעיין ובתי הגידול הלחים. מיקומם של הנביעות ושל מי התהום הגבוהים זוהה על ידי שימוש בתצלום אוויר מלפני כיסוי האתר וובוצע איתור של מיני צומח המאפיינים בתי גידול לחים וקרקעות כבדות בשדות המעובדים. במהלך השיקום נחפר קטע מהתוואי ההיסטורי (קדום) של אפיק נחל הקישון עד לאופק מי התהום, ובית הגידול הלח הורחב על ידי תוספת של בריכות המוצפות בפרקי זמן שונים.

חָבוּת סביבתית חקלאות שיקום בית גידול
עמק הצבאים בירושלים

בשטחו של פארק עמק הצבאים עוברים נחלי האכזב רקפות ורחביה. לאחר מאבק ציבורי ממושך נגד הקמת שכונה בשטח ובעד שימור הטבע הוחלט להקים במקום פארק ציבורי פתוח לכול שמשלב פתרונות לניהול נגר וויסות עירוני. לאורך תוואי נחל רקפות נבנו בריכות להאטה ולהשהיה של הנגר הכוללות משאבות לסחרור המים, ובזכות כך מתקיימת בו זרימה קבועה. כיום הנחל מצליח לקיים מערכת אקולוגית ענפה ומסב הנאה גם למבקרים במקום. הערוץ המרכזי של נחל רחביה פוצל לשניים ואלו עוצבו עם נפתולים, שיפוע קטן וגדות מתונות – מאפיינים שתורמים להאטת זרימות ולשמירה על צורת האפיק באירועי גאות. כך מי הנגר מנוצלים וגם נמנעות הצפות. ניהול הנגר הוביל ליצירת בתי גידול לחים בעלי מורכבות מבנית התומכת במערכת האקולוגית המאכלסת את הפארק, ובכך נשמר דו-קיום ייחודי בין הטבע לעיר בלב הכרך הסואן.

פארק ציבורי איגום חינוך וקהילה ויסות והשהייה ניהול שותפויות
איגום בנחל שיזפים

פיתוח וביצוע של תוכנית למזעור נזקי הצפות על ידי שימוש בשטח חקלאי לאיגום השהיה. הפרויקט נעשה במסגרת פיתוח תשתיות אזורי – הרחבת כביש 71 בקטע עפולה-בית שאן. תוכנית האיגום היא תוכנית מפעל ניקוז שהוצעה על ידי רשות ניקוז ונחלים לפתרון בעיות אזוריות ובוצעה במימון חברת נתיבי ישראל. בזכות התוכנית נחסכה הקמה של כביש על גשר עילי ופחתו עלויות הביצוע. בפרויקט נבנה מעביר מים בספיקה מוגבלת תחת כביש 71, סוללת הכביש הוגבהה ונחפר שטח לוויסות זרימות שיטפוניות (שטח שהופך לאגם זמני). המאגר לאיגום נעשה בהסכם הבנות עם חקלאים ומתן פיצוי כספי על נזקי ההצפה העתידיים, והקרקע שנחפרה נוצלה לצרכים מקומיים.

ויסות והשהייה מעלה נחל הסדרת תשתיות ניהול שותפויות התייעלות כלכלית
אגנים ירוקים בהוד השרון

מערכת של שני אגנים ירוקים קולטת את הקולחים ממט"ש כפר סבא הוד השרון, מטפלת במזהמים ומעשירה את המים לפני זרימתם אל הירקון ביובל נחל קנה. המערכת משתרעת על שטח של 43 דונם ונבנתה כ בית גידול לח עם צמחייה מקומית. המים מהמט"ש מוזרמים אל האגנים לאחר שעברו טיהור שלישוני, ומהם יוצאים שני זרמים בסניקה לפארק נחל הדר: האחד למילוי אגם מלאכותי והשני ליצירת מופע זרימה בנחל הדר – נחל אכזב שהוסב לנחל איתן. המים שאינם נסנקים זורמים מהאגנים הירוקים אל נחל קנה וממנו לנחל הירקון בזרימה גרביטציונית. הפרויקט כלל שני שלבי ביצוע – תחילה מערכת האגנים (בה דן מקרה זה), ולאחריהם פותח הפארק הציבורי. המערכת והפארק שומרים על צביון טבעי ומספקים תשתית למערכת אקולוגית איתנה באזור.

תוכנית ניטור פארק ציבורי
מעלה נחל השניים ליד יקנעם עילית

מערכת איגום וויסות של שתי בריכות שנבנתה מחוץ לשטח שכונת מגורים ובצמוד לה כדי למנוע עומס על מערכת הניקוז העירונית ובה בעת למזער הצפות במורד נחל השניים. בשטח שבו המערכת הוקם פארק ובו שתי בריכות השהייה, תעלות מים ושבילי הליכה עם נקודות תצפית וישיבה. כך הבריכות משמשות לא רק לויסות הזרימה למורד, אלא גם לנוי, כחלק מפארק עירוני עם גינון שהותאם לטיפוח המערכת האקולוגית המקומית. הבריכות עונות על צורכי הניקוז של חלקה הדרומי של שכונת שער הגיא, שגודלה כ-400 דונם.

ויסות והשהייה פיתוח נופי פארק ציבורי
נחל ציפורי בין המעיינות לכביש 79

שיקום של קטע נחל ציפורי מומן, בין היתר, על ידי חברת נתיבי ישראל (היזם) במסגרת פיצוי סביבתי בגין סלילת כביש ומחלף באזור רגיש, גן לאומי ציפורי. הכביש החדש נסלל במקביל לתוואי זורם של הנחל, והוא יוצר הפרעת אל-חזור בתפקוד המערכת האקולוגית הערכית במקום. תוכנית השיקום האקו-הידרולוגי מובלת בידי רשות ניקוז ונחלים קישון עם רשות הטבע והגנים ושותפים נוספים בקטע הנחל, במקביל לכביש הגישה החדש, ובשטח מעיינות ציפורי. התוכנית שנבנתה עונה על צרכים שונים – פיתוח נופי, הסדרת כניסה של מבקרים והשבת מים לטבע, והיא מתייחסת לצורכי האוכלוסייה המגוונת באזור.

חָבוּת סביבתית שיקום בית גידול תוכנית ניטור
נחל שורק בין כביש 4 לכביש 42

כושר ההולכה של מובל יבנה הוא נמוך מהרצוי, דבר הגורם בעונת הגשמים להצפות בכפר הנגיד. לצורך מניעת ההצפות הוחלט להגדיל את כושר ההולכה של הנחל בקטע שאורכו כ-3.5 ק"מ – ממעבר נחל שורק את כביש 42 ועד למורד אזור התעשייה של יבנה. בזכות הפרויקט הפך קטע הנחל לאתר טבע עירוני – נחל עם מאפיינים טבעיים שבגדותיו פארק ציבורי ושביל הליכה בנוי.

שיקום בית גידול פארק ציבורי תועלות כלכליות
שכונה חדשה במזרח רחובות

בחלק מהשטחים של מזרח רחובות יש יובלים שזורמים לעבר נחל נס ציונה, ולכן כל פיתוח שפוגע בחלחול הנגר וזרימתו יוביל בהכרח להחרפת בעיית ההצפות בעיר הסמוכה. תוכנית להקמתם של מתחמי דיור בשטחים חקלאיים פתוחים (תמ"ל 3003) תוכננה על פני שטח רגיש וערכי למניעת הצפות. התוכנית קודמה תוך מתן מענה מיטבי לנגר הנוצר בתחום התוכנית או עובר דרכה, אך לא כללה הסדרה מוקדמת של תשתית הניקוז האזורית. בעקבות פעילות מאומצת של רשות הניקוז והנחלים ושותפיה הוצע כי לצד השכונה תקום מערכת איגום עם רכיבים אקולוגיים ונופיים בשטח פתוח וערכי. מערכת איגום זו תיתן מענה גם לצורכי השכונה וגם לצורכי האזור. צוות תכנון התמ"ל נענה לאתגר - הקו הכחול שקבעה הוותמ"ל הוגדל והוא כולל בתוכו תוכנית מתאר בשטח בבעלות פרטית גם של מכון ויצמן, שבו הוחלט להקים מאגר ויסות אזורי בנפח של 110,000 קוב. התוכנית נמצאת בשלבי תכנון ואישור וממתינה לדו"ח ועדת החוקר של הוותמ"ל.

פיצוי סביבתי פיתוח נופי ויסות והשהייה
נחל נעמן בקרית ביאליק

שכונת המגורים נאות אפק בקריית ביאליק (ק/425) תוכננה כך שהכביש ההיקפי שלה עובר על תוואי הנעמן המנדטורי. בניית השכונה הצריכה מילוי של הנחל והזזתו למיקום חדש. בתגובה לפגיעה הסביבתית בנחל התאגדו מספר רשויות על מנת לדרוש פיצוי הולם – תכנון תוואי נחל חדש במאפיינים טבעיים והקמת שמורת טבע רצועת נחל נעמן בין שמורת הטבע עין אפק מדרום לשמורת הטבע כרי נעמן מצפון. הפיצוי הסביבתי תוכנן ואושר בוועדת היגוי שבה היו שותפים כל בעלי העניין.

שיקום בית גידול פיצוי סביבתי הסדרת תשתיות תיירות וטיילות פארק ציבורי